Test de Vito Russo

És possible que hagueu sentit a parlar alguna vegada sobre el test de Bechdel. Es tracta d’un conjunt de “regles” que, molts consideren, han de passar les pel·lícules, llibres o obres de teatre per tal d’avaluar-ne el masclisme. Si bé els últims anys s’ha popularitzat molt, i ja hi ha cinemes que sols ofereixen pel·lícules que superin el test, per exemple, poca gent sap que aquesta prova prové d’una tira còmica de The Rule publicada al 1985 per Alison Bechdel, on la protagonista (que s’inspira en una amiga de l’autora) comentava que sols mirava pel·lícules en les quals:

  1. Hi hagués almenys dues dones (amb nom, a ser possible)
  2. Aquestes dones conversessin entre elles
  3. La conversa no fos sobre un home

Por semblar fàcil, però la realitat és que moltes pel·lícules no superen aquesta prova: La Guerra de les Galàxies, Harry Potter, Avatar, Pirates del Carib, Batman: El cavaller fosc, Esmorzar al Tiffany’s, Pulp Fiction… Per contra, si el test es fa al revès, és a dir, amb homes, quasi la totalitat de les pel·lícules de la història del cinema, bastant trist, tenint en compte que el test de Bechdel tampoc demana gaire.

Tot i això, vista la popularitat que amb els anys ha anat agafant aquest petit examen, al 2013 l’organització GLAAD va elaborar  la seva pròpia versió del test, però centrant-se en els personatges LGBT. L’organització sense ànim de lucre GLAAD  (Gay and Lesbians Alliance Against Defamation) treballa des de fa més de 30 anys per evitar que la imatge del col·lectiu quedi mal representada en els mitjans de comunicació, com ara en les sèries de televisió o les pel·lícules. Seguint aquest objectiu, van elaborar el Test de Vito Russo, en honor del cinèfil i cofundador de l’organització, Vito Russo; i considera que per tal de tenir una bona representació del col·lectiu i crear personatges amb profunditat, cal:

  1. Que contingui un personatge que s’identifiqui com a lèsbic, gay, bisexual i/o transgènere.
  2. El personatge no ha de ser solament o majoritàriament definit per la seva orientació sexual o identitat de gènere, és a dir, que hauria d’estar compost pel mateix conjunt de trets únics que s’utilitzarien per diferenciar els personatges cishetero els uns dels altres.
  3. El personatge LGBTQ ha de ser inserit a la trama de forma que si fos eliminat, hi hauria un efecte significatiu. Això vol dir que no hi siguin simplement per fer comentaris graciosos o acudits, sinó que el personatge hauria “d’importar”.

Podríem discutir sobre si el test és eficaç o no, sobre si hi ha punts que es puguin matissar o eliminar, o sobre si caldria afegir altres requisits; però el Test de Vito Russo em serveix de punt de partida per publicar a Lo Gay Saber. Els personatges LGBT+ cada cop tenen més presència als mitjans de comunicació i d’oci, però aquests aportació a vegades tendeix a ser desigual i desquilibrada. Per exemple, tot i que cada cop hi ha més series amb personatges gays, la presència de lesbianes és molt menor i gairebé sempre està sexualitzada. Resulta difícil trobar presència de bisexuals a llibres sense que tinguin fama de promiscus. Augmenten les queixes cada cop que un actor cis interpreta a un personatge transgènere. I de la resta d’orientacions sexuals i identificacions ja ni parlar-ne.

Al llarg del blog, posarem a prova el test de Vito Russo amb tota mena d’obres literàries en català, i intentarem centrar-nos en aquelles que, tant si superen el test com si no, creïn personatges amb profunditat, sense estereotips ni tòpics, i amb respecte per damunt de tot.

Per a més informació:

Us recomano que llegiu l’article original sobre el Test de Vito Russo. El trobareu en anglès a la pàgina: https://www.glaad.org/sri/2014/vitorusso